Taršių automobilių kontrolė nuo 2024 m. – ką svarbu žinoti

Nuo 2024 m. sausio Aplinkos apsaugos departamentas įgaliotas keliuose tikrinti automobilių keliamą taršą. Teisės aktų pakeitimai leis aplinkosaugininkams be kitų institucijų dalyvavimo tikrinti ir nustatyti, ar automobiliai viršija numatytas oro taršos normas techniškai tvarkingiems automobiliams ir „čia ir dabar“ panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą. 

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, 2022 m. daugiau nei 50 proc. privalomajai techninei apžiūrai pateiktų transporto priemonių dėl techninės būklės trūkumų iš pirmo karto nepraėjo techninės apžiūros, o iki 10 proc. lengvųjų keleivinių ir lengvųjų krovininių transporto priemonių techninės pažiūros iš pirmo karto nepraėjo dėl aplinkosauginių trūkumų: per didelis dūmingumas, anglies monoksido kiekis, aptiktas eksploatacinių skysčių nuotėkis ir pan. Tie 10 proc., t. y. apie 78 tūkst. transporto priemonių kažkurį laiką iki techninės apžiūros buvo eksploatuojamos ir dalyvavo viešajame eisme. Tokių automobilių eksploatavimas ne tik blogina oro kokybę, neigiamai veikia sveikatą, kelia grėsmę eismo saugumui, bet ir kelia sąmoningėjančios visuomenės nepasitenkinimą. 

Kas keisis nuo 2024 m. sausio 1 d.  

Įsigaliojus Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pakeitimams, nuo kitų metų Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai gali be kitų institucijų pareigūnų dalyvavimo keliuose stabdyti ir atlikti operatyvinius transporto priemonių taršos matavimus, tai didina tokių patikrinimų operatyvumą ir mažina kaštus. Iki pakeitimų atliekant tokias patikras privalėjo dalyvauti policijos pareigūnai ir Aplinkos apsaugos agentūros darbuotojai. Kartu įsigalioja ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimai, kurie sustiprins transporto priemonių taršos kontrolę keliuose. Nustačius, kad transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes arba esant bet kokiam skysčio (pvz. tepalų, kuro) nuotėkiui dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems kelių eismo dalyviams, bus naikinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros dokumento galiojimas ir transporto priemonė nebegalės dalyvauti eisme. Per metus planuojama patikrinti apie 9 000–15 000 automobilių. 

Kaip bus atliekamas tikrinimas 

  • Transporto priemonė tikrinimui bus stabdomos saugiai, netrukdant kitiems transporto dalyviams.  
  • Transporto priemonę tikrinantis aplinkos apsaugos pareigūnai dėvės tarnybinę uniformą, paprašius turi patekti Aplinkos apsaugos departamento pareigūno pažymėjimą. 
  • Tamsiuoju paros metu pareigūnas, stabdydamas transporto priemonę, vilkės uniformą su šviesą atspindinčiais elementais. 
  • Patrulis bus sudarytas ne mažiau kaip iš dviejų pareigūnų, stabdys transporto priemonę mojant šviečiančia reguliuotojo lazdele arba šviesą atspindinčiu skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, arba per garsiakalbį liepiant sustoti ir (arba) įjungęs patrulinės motorinės transporto priemonės mėlynos spalvos švyturėlius. 
  • Teršalų koncentracijų matavimas bus atliekamas pačioje transporto priemonės dujų išmetimo sistemoje (į išmetimo vamzdį įkišus dujų analizatoriaus zondą). Rezultatai bus gaunami matavimo vietoje. 

Atsakomybė 

Įsigaliojus pakeitimams vairuotojams atsiranda atsakomybė stoti stabdantiems pareigūnams, nustatytos baudos už pažeidimus. 

  • Vairuotojai privalo sustoti, jei juos stabdo uniformuotas Aplinkos apsaugos departamento pareigūnas. Nepaklusus šiam reikalavimui numatyta galima bauda nuo 850 iki 1200 eurų. (Administracinių nusižengimų kodekso (ANK 426 straipsnio 4 dalis); 
  • Už transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, ar su neveikiančia gamintojo numatyta išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema eksploatavimą numatyta atsakomybė: asmenims – 100–300 eurų (už pakartotinį 300–500 eurų), juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 300–500 eurų (už pakartotinį – 600–900 eurų) (ANK 307 straipsnis); 
  • Be oro taršos matavimų bus kreipiamas papildomas dėmesys ar automobilis neteršia aplinkos kitais būdais, pvz.: nevarva tepalai, kuras ar kiti aplinkai pavojingi skysčiai, dėl kurių gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems eismo dalyviams; 
  • Už aplinkos teršimą pavojingosiomis cheminėmis medžiagomis ir cheminiais mišiniais    nustatytos baudos: asmenims – 60–120 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 150–300 eurų, už pakartotinai padarytą pažeidimą – 500–1200 eurų (ANK 244 straipsnis). 

Jei kyla klausimų, Aplinkos apsaugos departamento specialistai jus pakonsultuos telefonu 8 700 02022 arba el. paštu konsultacijos@aad.am.lt. 

20 komentarų

  1. Norisi daugiau informacijos

    ,,Tamsiuoju paros metu“ Pagalvokim; – naktis, kelias per mišką, tamsoje kažkas mojuoja ,,šviesą atspindinčiu skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties“ ir ką reikės sustotį ?!

  2. O kas aplinkosauginku automobilius tikrins sumanė pasipinigaut jai zmogus apziura preina tai kokia tarsa gali but

  3. O kas gaudys brakonierius?

  4. Dar jie PRIVALO turėti GALIOJANTĮ kvalifikacinį pažymėjimą, kad yra apmokyti SAUGIAI atlikti minėtus matavimus. O as NEPRIVALAU žinoti visokiausių kontorų darbinių spec. rūbų.

  5. Gal tegul miške kelmus skaičiuoja kiek išpjauna nelegaliai, o jei neturi darbo gal reiketu etatus sumažinti. Tai gal dar padės policijai įvykius reaguoti tik pirma tegul fizo išsilaiko.

  6. Mano manymu ir taip jau kovojama su teršalais Paryžiuje valstybinėms imonėms uždrausta važinėti dizelinu varomos mašinomis nuo kažkuriu metu daug kas nebegamins dizelinu pereinama į elektros variklius…. o ką daryti gaunančiam pensiją 350 450 ir dar sergančiam lėtinėmis ligomis kuris pirko mašina prieš 10metu mūsų Valdžia nori išokti į važiuojanti traukinį kol dar įmanoma pasipelnyti baudomis…

  7. Grėsmę kelia ši vyriausybė

  8. Neaišku kodėl tyli techninių apžiūrų centrai. Visiškas nepasitikėjimas. Argumentas, kad per patikrą vairuotojai naudoja suklastotą kurą, kelia juoką. Pastatykite kokį kuro analizatorių. Kodėl niekas nekalba apie sugaištą laiką, kiek kartų per dieną galės tikrinti, kaip bus elgiamasi jei variklio temperatūra bus nepakankama, ar bus išrašomas patikros aktas, ar ką noriu tą darau. Grįžta tie laikai kai milicininkas sustabdęs galėjo visą techninę apžiūrą kelyje atlikti. Keliai suniokoti, greičio matoklių ir kamerų ant kiekvieno stulpo, mobilūs ekipažai. Sveiki atvykę į laisvą Lietuvą.

  9. O kas atsakis jai man gazoujant suvaris varikli juk jie nemexanikai jai mano masina nevirsis tarsos o prades kalt variklis po ju gazavimu

    • Kas atsakys,kompensuos visą žalą,jei aplinkosauga nustatys,jog viršija,o atlikus techninę apžiūrą bus viskas tvarkoje🤔🤔🤔

  10. Valdžiai reikia smegenis išsitrinti . Nebežino ką daro. Minksti smegenys, minkštos kedes. Jei tecnikini sumokejome pinigus. Naktį miegoti reikia, o naktį nestojau ir nestosiu niekam nusikaltėlių valstybėje. Jus valdžia sutersete tiek gamta ko nėra buvę. Paukščiai, žvėrys, medžiai visagyvunija ir net žmonės naikinate.

  11. Kokia CO paklaida bus leidžiama ? Ar 1% daugiau jau bus atimama tech. apžiūra ? Ką daryti pensininkui už tą 1% negalės į parduotuvę. nuvažiuoti ? Ar Seimo išminčiai viską numatė – uždrausti neturtingiems. važiuoti su sena mašina, nors ji lyginant su visu kitu transportu gali būti beveik netarši? Koks CO lygis leidžjamas per valstybinę tech. apžiūrą? Ir kaip tiksliai matuojamas? Ar teks su kokiais 2 pinigų mėgėjais aiškintis gatvėje, o dar ir piktybiškais?

  12. NIEKUR ES TOKIO REKETO NERA

  13. Visai abarzelino jau nebežino kaip liaudį pjauti,apsišike įstatymų priėmėjei.Užsiimkite žmoniu labui gerinti . Jūs pirma irodikite žmonėms kad jūsų patikros aparatūra nesuklastota.

  14. Jau visai suizulejo ši valdžia jos siekiai sužlugdyti paprastus žmones valdžia tokiais automobiliais nevažinėja

  15. Organizuojamas tikrai neteisingas veikimas, neatitinkantis daugrelio žmonių gyvenimo slygas ir galimybes. Liūdna,kad turtingi ir argantiški jauni valdininkai ,visiškai nesidomi vyresnio amžiau žmonių gyvenimais,jų galimybėmis,matomai ,jie turingų šeiminių klanų (ne Lietuvos visuomenės atstovai), kurie uzurpavo Valstybės institucijas ( ypač Aplinkos apsaugos) ir pertekliniais draadimais,“įstatymais“,priešina žmones ,išaukdami jų pyktį ir nepasitikėjimą pačiai valstybei. Tai kompromituoja Lietuvos Valstybę ir kenkia jai labiau negu išorės grėsmės. Neteisingi (neatitinkantys gyvenimo realybei) Valstybės pareigūnų veiksmai,tai piliečių vienybės ir patriotiškumo žlugdymas!

  16. Tai b… DB jie patikrinus auto dumininguma ir sakys neatitinka normų-i panaikins tech .Taip bet kaip paprastam žmogeliui žinot ar jų šitų tikrintojai aparatai rodo tiesa-ir kiek yra leistina norma???ar planas bus pagal Dlb….Gentviliuko nurodymus nurašyt kiek į šitie aplinkos ale saugotojai dirbs🥶

  17. taip jums ir reikia

    baranu tauta. As isvis priversciau baranus vazineti tik autobusais.

  18. Idomu buti patikrinti Gentvilo šuda ka jis ėda irar nepertaršiai šikair išvis visu kurie valstybės aparatais važinėjaką nie ėdakad taip apkrauna ir naikina paprastus žmones

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.