Žuvusių keliuose mažėja, sužeistų daugėja

Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyrius apibendrino keleto pastarųjų metų eismo įvykių duomenis. Utenos apskrityje eismo įvykių kiek išaugo, pagrindinė avarijų priežastis išlieka greičio viršijimas.

Anykščių policijos komisariato viršininkas Rimantas Čepulis sake, kad saugumui keliuose įtaką daro daug veiksnių. “Iš esmės – viskas svarbu: ir metų laikas,ir paros laikas, ir eismo dalyvių tolerancija vieni kietiems. Ilgą laiką pagrindinė avarijų priežastis yra saugaus greičio nesilaikymas. Anykščių rajone praktiškai nebūna dienos,kad vairuotojai nesusidurtų su žvėrimis. Aišku, tai nelabai kontroliuojama,nes juk nevažiuosi 20-30 kilometrų greičiu vien todėl,kad gali iššokti ant kelio stirna”, – sake R.Čepulis.
Paklaustas, ar dažnai anykštėnai kviečiasi policininkus į vadinamąsias neįskaitines avarijas,  R.Čepulis dėstė, kad visų duomenų neturi. “Į tuos eismo įvykius, kur žmonės patys susitaria, mes nevykstame ir apie juos nežinome, bet būna,kad ir kviečiasi, nes nesusitaria,kas kaltas”, – sakė viršininkas. R.Čepulis teigė, kad pagrindinės eismo įvykių priežastys jau daug metų tos pačios –  saugaus ir leistino greičio nesilaikymas;  pareigos pėstiesiems nesilaikymas ir su tuo susiję pažeidimai ir pačių pėsčiųjų neatsargumas, taisyklių nesilaikymas;  dviratininkų padaryti eismo taisyklių pažeidimai, dviratininkų neblaivumas ir neatsargumas;  saugaus manevravimo, lenkimo nesilaikymas ir su tuo susiję taisyklių pažeidimai.
Pasak R. Čepulio registruota techninių eismo įvykių pranešimų – 210.  “Kiek realiai neturime duomenų, nes dažnai eismo dalyviai nepranešę policijai pildosi eismo įvykio deklaracijas”, – sake R. Čepulis.

Avarijose dažniausiai nukenčia vairuotojai
Palyginus eismo įvykių statistiką Utenos apskrityje per pastaruosius penkerius metus, matyti, kad eismo įvykių skaičius nežymiai išaugo 2018 m. – 85 (vidurkis -73), sužeistų asmenų skaičius taip pat išaugo 2018 m.- 104 (vidurkis – 90), tačiau sumažėjo žuvusių asmenų skaičius 2018 m. – 7 (vidurkis – 11).
Taip pat sumažėjo asmenų skaičius, kuriems buvo nustatytas sunkus sveikatos sutrikdymas 2018 m.- 3 (2017 m.- 70), nesunkus sveikatos sutrikdymas 2018 m.- 22 (2017 m. -27 ), tačiau išaugo asmenų skaičius, kuriems nustatytas nežymus kūno sužalojimas 2018 m. – 52 atvejai, 2017 m. – 40) Šiais metais padidėjo susidūrimų skaičius 2018 m. – 33 (2017 m. – 24 atvejai), taip pat apvirtino atvejų –
nuo 5-ių 2017 m.  iki 13–os 2018 m. Eismo įvykiuose daugiausia sužeista vairuotojų – 41, pėsčiųjų – 28, keleivių – 25, motociklininkų – 12. Daugiausia eismo įvykių įvyksta dėl vairuotojų kaltės – 63 eismo įvykiai, dėl motociklininkų ir mopedų vairuotojų kaltės – 14, dėl pėsčiųjų kaltės – 8.
Pagrindinės eismo įvykių priežastys – greičio viršijimas (24 atvejai), reikalavimo duoti kelią – 12, pareigų pėstiesiems nevykdymas – 10, saugaus atstumo nesilaikymas – 7.

Turi įtakos sezoniškumas
Eismo situacijai keliuose nemažą įtaką daro sezonų pokyčiai. Atšalus orams, eismo sąlygas blogina krituliai, plikledis, rūkas, o vairuotojai ir kiti eismo dalyviai sunkiau ir lėčiau prisitaiko prie besikeičiančių oro sąlygų. Kaip ir kiekvienais metais, lapkritis ir gruodis yra patys pavojingiausi mėnesiai dviratininkams, pėstiesiems. Anksti prasidedantis tamsus paros metas ir sudėtingos eismo sąlygos blogina eisme dalyvaujančių pėsčiųjų saugumą. Iš pateiktos statistikos matome, kad eismo įvykiuose nukentėjusių pėsčiųjų skaičius yra vienas iš didesnių palyginus su kitais eismo dalyviais. Tamsiuoju paros metu dažniau į eismo įvykius patenka pėstieji ir dviratininkai. Vairuotojui pastebėti be atšvaitų ar šviesą atspindinčių elementų pėsčiąjį ar dviratininką tamsoje yra labai sunku.
Norėdami išvengti eismo įvykių, į kuriuos patenka pėstieji, tiek jie patys, tiek  dviračių vairuotojai, vadeliotojai, turėtų elgtis atsakingiau, pasirūpinti, kad tamsiu paros metu būtų matomi. Vairuotojai turėtų būti atidesni, atsižvelgti į oro ir eismo sąlygas – pasirinkti saugų važiavimo greitį, kad spėtų laiku sustabdyti transporto priemonę.

Pėstieji galėtų būti sąmoningesni
Norėdami užtikrinti savo saugumą ir matomumą, pėstieji turėtų pasirūpinti atšvaitais, žibintuvėliais ar kitais šviečiančiais ir šviesą atspindinčiais elementais, judėti pėsčiųjų takais, šaligatviais, jei jų nėra – kelkraščiais prieš automobilių judėjimo kryptį, o per gatvę ar kelią eiti tik tinkamai įsitikinus, kad tai daryti yra saugu. Pėstieji, dviračių vairuotojai, vadeliotojai turi tamsiuoju paros metu neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, arba prie drabužių būti prisisegus kitiems eismo dalyviams matomą atšvaitą.
Vis dar daug pėsčiųjų sąmoningai nesilaiko kelių eismo taisyklių reikalavimų, eina per gatves ne tam skirtose vietose, sankryžose degant draudžiamajam šviesoforo signalui. Į pėsčiųjų perėjas įeina visai neapsižvalgę, neįvertinę esamos situacijos, kurioje vietoje ar kokiu atstumu yra atvažiuojantis automobilis ir kokiu greičiu jis atvažiuoja. Dažnai pėstieji įeidami į pėsčiųjų perėją ar sankryžą naudojasi mobiliojo ryšio priemonėmis, (kalbėdami ar rašydami žinutes) taip nukreipdami savo dėmesį nuo dalyvavimo eisme ir esamos situacijos įvertinimo. Toks neatsargus ir neatsakingas poelgis dažniausiai  baigiasi eismo įvykiu ir su sunkiomis pasekmėmis.

Pažeidimų skaičius stebina pareigūnus
Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus pareigūnai lapkričio mėnesį surengė prevencinę priemonę priminti pėstiesiems kaip yra svarbu būti matomiems tamsoje, nepažeidinėti kitų kelių eismo taisyklių reikalavimų ir kartu užfiksuoti –
išsiaiškinti 139 jų padaryti kelių eismo taisyklių pažeidimai: 1 pėsčiasis sukėlė avaringą situaciją, 6 pėstieji nedėvėjo šviesą atspindinčių elementų tamsiuoju paros metu, 117 pėsčiųjų ėjo per gatvę ne per pėsčiųjų perėją ir 15 pėsčiųjų naudojosi mobiliojo ryšio priemonėmis eidami per pėsčiųjų perėjas, taip pat buvo nustatyti du dviračių vairuotojai, kurie vairavo dviračius būdami neblaivūs.
Užfiksuotų pėsčiųjų padarytų pažeidimų skaičiai tiesiog stebina, kaip šie eismo dalyviai nesisaugo patys ir nepaisydami kelių eismo taisyklių reikalavimų kelia grėsmę sau ir kitiems eismo dalyviams.

Linas Bitvinskas

(ŠILELIS Nr. 52 (1169) 2018-12-29)

Vienas komentaras

  1. reiketu ir paciam uz vairo telefonu nekalbeti…

Komentuoti: ... Cancel

El. pašto adresas nebus skelbiamas.