„Šlagbaumų“ nebus, o „Anykštėno“ kortelė leis nemokamai įvažiuoti

Anykščių rajono tarybos narys Kęstutis Indriūnas, kuris iškėlė idėją iš įvažiuojančių į Anykščius automobilių rinkti mokestį, ėmėsi plačiau paaiškinti  šį sumanymą. Savo socialinio tinklo paskyroje K.Indriūnas išdėstė, kaip mato šią problemą. Pasak jo, reikia spręsti automobilių parkavimo ir tranzito per A.Baranausko aikštę klausimus,  o „Anykštėno“ kortelė leistų vietos gyventojams įvažiuoti į Anykščius nemokamai.

Norėčiau plačiau aprašyti savo idėjas Anykščiams, nes spaudoje daug visokių interpretacijų. Apie transporto problemas kalba visi, vieni galvoja kaip jas spręsti, kiti tik kritikuoja, bet nieko nesiūlo. Esu Anykščių rajono tarybos narys ir man rūpi mūsų miesto reikalai. Todėl paskatintas 2020 metų rugsėjo mėnesį vykusių kūrybinių dirbtuvių, sprendžiant Anykščių miesto centrinės dalies erdvių sutvarkymą, rezultatais, išdrįsau garsiai tiesiog pasakyti apie amžinas problemas infrastruktūros srityje ir todėl pateikiau kelis pasiūlymus:

• Vasaros sezono metu labai padaugėja automobilių, tad išauga oro tarša, dar daugiau – dažnai netvarkingi automobiliai paskui save palieka tepalų dėmes, kas kenkia mums kaip miestui, kuris siekia kurorto statuso. Vietiniai gyventojai skundžiasi. Gal tik tyliai. Aš, juos atstovaudamas, manau, kad labai svarbu mieste užtikrinti švarų orą, kuriuo kvėpuojame visi, švarią aplinką, kuria naudojamės visi. Jokių „Šlagbaumų“ tikrai nebus, niekas to ir nesiūlė. Šiandien yra puikių elektroninių priemonių (terminalų, kamerų ir kt.), kaip užfiksuoti automobilio numerį. Automobiliui net sustoti nereikia. Aišku, pradžioje galima būtų įvesti pagalvės mokestį, kol surinktume lėšų įrangai pirkti.

• Buvo ir yra siūlymas įvesti „anykštėno kortelę“. Anykščių rajono gyventojai turėtų puikią progą pasinaudoti anykštėno kortele, jiems įvažiavimas būtų nemokamas, o gal ir kitos paslaugos Anykščiuose ženkliai pigesnės taptų.

• Didelė problema yra automobilių stovėjimo aikštelės daugiaaukščių rajonuose, kuriose kai kurie gyventojai stato po tris mašinas, o kai kurie neranda kur pastatyti ir vieno automobilio. Taip pat ne vienoje aikštelėje, net ir gatvėse stovi ir surūdijusio laužo. Manau, kad puikiai galima būtų vėl panaudoti Anykštėno kortelę, prie jos priskiriant vieną automobilį, tuo tarpu tik antras automobilis turės atrasti tinkamą vietą, specialiai tam įrengtose aikštelėse, neužimant tikrai ne tokiam automobilių kiekiui pritaikytuose kiemuose. O kuo kalti vaikai ar pagyvenę žmonės, kurių kiemuose vien transporto priemonės???

• Siūlau miesto centre esamas stovėjimo aikšteles padaryti mokamas, žinoma su tam tikromis išlygomis, pavyzdžiui, 1 ar 2 pirmosios valandos nemokamos.

Profesionaliame darbe – Anykščių miesto centrinės dalies koncepcijoje buvo nagrinėta daug momentų, istorija, miesto struktūra, pokyčiai bei ieškota būdų, kaip suteikti šioms svarbioms vietoms patrauklumą, gyvybingumą, tinkamai prisiminti praeitį bei kaip planuoti ateitį.

„Europos praktikoje viešųjų erdvių įvairovė ir ryšiai tarp jų yra neatsiejama kiekvieno regeneracijos projekto dalis. Anykščių A. Baranausko aikštėje ir jos prieigose dominuoja automobiliai, erdvės fiziškai nusidėvėjusios, o ryšiai su kitomis Anykščių centro erdvėmis nėra aiškiai suformuoti, didžiulis

automobilių srautas ir tranzitinis transportas fragmentuoja miestą, todėl vakarais miestas tuštokas.

Norint, kad A. Baranausko aikštė vėl taptu gyva senamiesčio dalimi, visų pirma teritorijoje prioritetą būtina teikti pėstiesiems bei apriboti automobilių tranzitą per teritoriją. Taip sukuriant Europos senamiesčiams būdingą aplinką, su plačiais šaligatviais, pėsčiųjų ir lėto eismo gatvėmis bei kavinių terasomis. Antra – svarbu užtikrinti viešųjų erdvių tęstinumą ir integraciją su kitomis miesto centro viešosiomis erdvėmis, kad miestiečiai lengvai ir aiškiai orientuotųsi erdvėje, galėtų saugiai judėti tarp parkų, aikščių, skverų. Trečia – svarbu pasiūlyti miestiečiams didesnę erdvių įvairovę aktyviai ir pasyviai rekreacijai, renginiams ir prekybai taip didinant, miesto centro patrauklumą gyvenimui ir komercijai. Ketvirta – ties viešosios erdvės perimetru pritraukti funkcijų, galinčių užtikrinti viešosios erdvės gyvybingumą dienos metu ir iki pat vėlyvo vakaro, bei pritaikyti viešąsias erdves ne tik prekybai ir renginiams, bet ir mažiems neformaliems susitikimams. Tik kompleksinis viešosios erdvės sprendimas gali priversti Anykščių svečius ir gyventojos šiomis erdvėmis naudotis ir jose užsibūti, tuo tarpu sėkminga viešoji erdvė traukia verslą ir skatiną bendrą centro atsinaujinimą. Pagrindinis uždavinys – užtikrinti komplekso integraciją ir judumą mieste. Tikslas – užtikrinti gerą miesto centro pasiekiamumą visomis transporto rūšimis ir patogų pėsčiųjų judėjimą jo viduje, prioritetą teikiant pėstiesiems, visuomeniniam transportui ir dviračiams. Didžiąją dalį miestų viešųjų erdvių sudaro ne aikštės ir skverai, o miesto gatvės, parkai ir želdynų masyvai. Miestų gatvės yra pagrindiniai miesto socio-kultūrinės ir ekonominės-funkcinės programos nešėjai, kurie dėvisi greičiau, todėl siekiant esminio kokybinio viešųjų erdvių pokyčio reikėtų sutelkti dėmesį į gatves ir jas planuoti ne kaip transporto koridorius, o kaip viešąsias erdves.

Dauguma Europos senamiesčių pasirinko riboti automobilių tranzitą, o jų stovėjimo aikšteles dažniausiai numatomos už istorinių senamiesčių ribų. Kartais taikomos kompleksinės priemonės: gerinamas susisiekimas viešuoju transportu, dviračiu, pėsčiomis skatinamas dalinimasis transporto priemone, kuriami persėdimo („transfer“) taškai. Visų pirma, svarbu gerinti teritorijos pasiekiamumą pėsčiomis, viešuoju transportu, skatinant dviračius ir taip mažinti ne tik parkavimo vietų poreikį, transporto intesyvumą centro prieigose. Antra – automobilių stovėjimą spręsti ne tik teritorijoje, bet už miesto centro ribų, taip sukuriant daugiau vietos viešajai erdvei ir miestiečių poilsiui. Pvz. Savivaldybės administracijos pastato teritorijos ar kitos viešos aikštelės savaitgalį galėtų atsiverti miesto svečiams. Trečia – riboti (bet ne drausti) automobilių tranzitą per miesto centrą ir taip gerinti vietos erdvinę kokybę bei kurti daugiau erdvės pėstiesiems. Ketvirta – skatinti transporto inovacijas, kurios padėtų geriau orientuotis teritorijoje, saugiau ir greičiau judėti, mažintų taršą ir didintų lankytojų patogumą. Automobilių eismo ribojimas nėra blogas dalykas tik tada, kai egzistuoja geros, greitos ir patogios alternatyvos, kurių diegimas ne tik didina srautus, bet ir ilgainiui gali paskatinti išrankų ir patogumą mėgstantį vairuotoją persėsti į autobusą.“ – čia citata iš mano minėtos koncepcijos. Taip daro visi civilizuoti pasaulio miestai, galvoja, svarsto visas ir įvairias galimybes, kaip pagerinti aplinkos kokybę.

Labai norėčiau, kad Anykščiai taptų miestu, kuriame gera visiems: miesto svečiui, pravažiuojančiam, o svarbiausia čia gyvenančiam.

Kęstutis Indriūnas

28 komentarai

  1. Kokia gera valdžia, anykštėnai su kortelėmis kvėpuos nemokamai švariu oru.

  2. Eilinis svaiciojimas , jam reiketu kreiptis pas psichiatra .

  3. Šlagbaumas rašomas ne su k raide.

  4. Kur yra Anyksciu senamietis kuriame galima pasivaikscioti?

  5. Vienintelis klausimas

    O kaip konkrečiai riboti tranzitą? neįleisti fūrų iš trečiųjų šalių, įleisti kas ketvirtą ar kas penktą, skelbti varžytines, kas daugiau duos – tą įleisime? Jei jau profesionalai prikūrė, tai turėjo bent jau konkretumo įnešti. Šiaip, be aplinkkelio tranzito ribojimas tai yra mistika.

  6. su šituo senamiesčio gaivinimo projektu galimai bus kaip su medinės pilies statybos projektu. Išmelš architektai savivaldybės biudžeto pinigus visokių vizijų kūrimui, prirašys pasakų ir viskas baigsis kartu su tarybos ir mero kadencija.
    Kas gi iš fondų skirs tokiam projektui finansavimą, kai vežimas pastatomas prieš arklį? “Poilsio ir kultūrinio įveiklinimo zona“ miesto centre, prie srutas tempiančių traktorių cisternų, krovininių vilkikų užpildyto magistralinio kelio- miesto centrinės gatvės dalies…

  7. Gal paprasčiau? Pradžiai padarykite aplinkkelį. Tą irgi daro europiečiai ir lietuviai. O apmokestinimas, ką irgi daro europiečiai ir lietuviai, tai toks legalus pasiplėšikavimas vardan švaraus oro ir pan. išvedžiojimų. Šiaip įdomiai atrodo p. Indriūno mintis apie paliekamas tepalų dėmes po svečių išvykimo. Susidaro įspūdis kad keliauja ubagai su 30 metų senumo golfais ir pasatais. Nors kiek matau, tai atvyksta žmonės su tikrai geromis mašinomis. Tad kai metamas toks „argumentas’, nebesinori skaityti tolesnių tautos išrinktojo išvedžiojimų.

  8. Šios vizijos

    Tinka tik dideliems Europos miestams, bet netinka tokiems mažiems, kaip Anykščiai. Anykščių miesto dydis – tik kaip kaimo, jei lyginti su “civilizuotais” miestais. Taip, kad papraščiau ir ūkiškiau būtų nusileisti iš padangių į realią žemę.

    • Jeigu sugebi Kęstuti čiulbėt ..toks patrijotas Anykščių ,,,iš savo kišenės tvarkyk miestą .
      Mes turim patys Anykštėnai nubalsuoti tinka tavo rojektas ar ne,,,ir užteks tos savivaldos

  9. Teisingos Indriūno pastabos. Tik netingėkite perskaityti visą tekstą.

    • Anykštėnas

      Gal diskusijai pastabos teisingos, bet reikia ne tik padtebėti, o pareikalauti dirbti tai kas pagal funkcijas priklauso ir savivaldybės administracijos skyrių specialistams ir savivaldybės valdomų bendrovių, bei samdomų rangovų vadovams pagal prisiimtus įsipareigojimus, kad būtų elementari tvarka ir savitarpio supratimas tiek tarp vietos gyventojų, tiek tarp atvykstančiųjų “ turistų“ ar kt.

  10. Aš patį protingesniu laikiau. Paskutiniu laiku ,kaip pasakysi , tai nors krisk negyvas. 🙂 🙂 🙂 Aplinkelio nėra , o jis kalba tokius niekus…;

  11. Gaila zmogaus.Palinkekim geros sveikatos.

  12. Jis tobulai atspindi mūsų valdžios protinius pajėgumus.

  13. Na jo per ilgai uzsisedejo karantine-paveike zmogeli.Uzjauskite zmones:DDD

  14. Ir iš kur atsiranda tokių proto bokštų, tiesiog gėda skaityt tokius sapaliojimus…

  15. Ilgas plaukas trumpas protas😀

  16. Daugiusia nesamonių visada pridaro durniai su iniciatyva,ypač tie kurie išmokę madingų frazių rinkinius dedasi urbanistikos strategais.Apsaugok, Viešpatie , nuo tokių Anykščių savivaldybę!

  17. Sveikata tikrinkis nes labai suprastejo

  18. Kęstuti, ar ne paprasčiau bei pigiau aplink Anykščius iškasti kanalą ir Šventosios vandenis paleisti į kanalą – nereiks jokių kortelių… o Yuotube vaizdelių apie Anykščių „stebuklą“ rastumėte 🙂

  19. Anykštėno kortelė būtų puiki idėja, bet banditėliams, chuliganams, plėšikėliams, ir šiaip visokiems degredatams tai nepatiktų! Visame pasaulyje einama prie tvarkos, mokami keliai, tai natūralus reikalas. Papildytų rajono biudžetą, sumažėtų sunkiasvorių transporto judėjimas per miestą, sumažėtų tarša, pagerėtų eismo saugumas. Anykštėnams atsirastų daugiau vietos savo transportui pastatyti. Galu gale žmonės pamatytų, kad ir valdžia kažką gerą žmonėms daro!

  20. Aš galėč un šlangbauma stavėt pre Spartaka. Turiu dvi tašes per peti permėtamas rinkliavai, Bo šiuo metu stoviu Darba Biržej. Pasiūlymu prijamu

  21. eismo dalyvis

    Kestuti gal kazka projektuok oEISMA palik… Specialistams

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.